Julkaistu 1 vuosi sitten
torstai, 26.11.2020

Kybervakuutuksiin sisältyy asiantuntijapalvelu

Vakuutusyhtiöt tarjoavat asiakkailleen asiantuntija-apua puhelinpalvelujensa kautta tietoturvan ongelmatilanteissa. Asiantuntijapalvelut ovat auki 24/7. Palvelunumeroon soittamalla asiakas saa opastusta tietoturvaloukkauksen minimointiin tai tilanteen korjaamiseen liittyen. Vakuutusyhtiöiden asiantuntijat tekevät myös usein asiakkaan ensimmäisen soiton yhteydessä vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiölle sen lisäksi, että vahingon syiden selvittely ja toimenpiteet vahingon rajaamiseksi aloitetaan asiakkaan kanssa.

Osa vakuutusyhtiöistä edellyttää, että tietoturvaloukkauksen kohteeksi joutuneesta yrityksestä, on nimetty henkilö yhteydessä vakuutusyhtiöön. Tämän vakuutusyhtiön kanssa sovitun yhteyshenkilön tiedot toimitetaan vakuutusyhtiön asiantuntijapalveluita tuottavalle yritykselle, että yhteydenottaja voidaan tunnistaa tietoturvaloukkauksen yhteydessä.

Asiakkaalle tilanteen selvittäminen ja apu vahingon rajaamiseen on pääasiassa maksutonta. Haittaohjelmien poistaminen tai tiedostojen palauttaminen voi olla asiakkaalle maksullista palvelua mutta, jos vahinko on vakuutuksesta korvattava, voidaan tämä työ korvata kybervakuutuksesta omavastuun ylittävältä osalta. Jos tilanne vaatii lisäselvittelyä puhelinsoiton lisäksi, voivat asiantuntijayritykset tarjota apuaan myös yrityksen tiloissa.

Tietoturvaloukkauksen yhteydessä asiakas saa myös arvion yrityksen tietoturvasta ja asiantuntijoilta neuvoja, miten tietoturva-aukot voidaan korjata. Nämä tietoturvan parantamiseen liittyvät kulut eivät ole yleensä tietoturvavakuutuksesta korvattavia kuluja.

Lähteet: www.fennia.fi, www.lahitapiola.fi , www.if.fi , www.pohjola.fi , www.turva.fi , www.dualfinland.com