Julkaistu 4 vuotta sitten
maanantai, 2.1.2017

Omameklari aloitti liiketoimintansa miltei päivälleen vuosi sitten.
Ensimmäisen vuoden aikana Omameklari on saavuttanut suurimman kasvun toimialalla koskaan ja luonut palvelukokonaisuuden sellaisille asiakasryhmille kenelle vastaavaa palvelua ei ole ollut aiemmin tarjolla. Samanaikaisesti yhtiö on noussut suurimpien vakuutusmeklaritoimijoiden joukkoon, niin toimeksiantojen kuin pätevien vakuutusmeklareiden määrällä mitattuna.

1102 riskikartoitusta, 942 hoidettua vahinkotapahtumaa ja yli 2 000 hoitovaltakirjalla edustettavaa yritystä tai yksityishenkilöä.

Näistä lukemista voimme olla aidosti ylpeitä. Asiakasmäärän kasvaessa myös neuvotteluvoimamme lisääntyy. Suuri toimenpiteiden määrä on aiheuttanut palveluviiveitä kilpailutuksissa. Omameklarin suuri volyymi tuli yllätyksenä myös vakuutusyhtiöille, johon meklariasiakkaiden palvelukanavat eivät kyenneet kaikilta osin varautumaan.

Vakuutusyhtiöiden kenttäorganisaatioiden kanssa Omameklari on toteuttanut alueellisesti hyvää kokonaispalvelua yhteisille asiakkaillemme. Ensimmäinen vuosi kuvastaa yhteistä oppimista yhteistyön näkökulmasta. Omameklari on ensisijaisesti kumppani, ei kilpailija. Erään (kolmesta suuresta) vakuutusyhtiön yritysasiakaspito oli Omameklarin hoitovaltuutuksen jälkeen pitkälti yli 90%, mikä on poikkeuksellista toimialalla, jossa ansainta on perustunut perinteisesti siirtojen maksimointiin. Uskomme yhteistyöhön, kuten saumattomaan tiimityöhön vakuutusyhtiön myynti- ja riskiasiantuntijoiden kanssa kentällä – Olemme kaikki olemassa Asiakasta varten ja mieluiten viiveettä.

Rajapintoja on korjattu pitkin vuotta ja paljon hyvää on saatu aikaan. Asiakkaillemme muutokset näkyvät nopeutuneena ja parempana palveluna vuoden 2017 alkuvuodesta ja keväällä. Kun täysin uusi palvelukonsepti tuodaan markkinoille, on lapsentaudit selätetty usein vain kokemusperäisesti toimien.

Automaation kehittäminen ja palveluviiveiden poistaminen on ensisijainen tehtävämme jonka parissa työskentelimme ahkerasti myös välipäivät kattaen.
Joulukuussa käsittelimme yli 10 000 erilaista asiakkaidemme vakuutusdokumenttia.

KESKEISIÄ HAVAINTOJA VUODELTA 2016
Suurimpana yllätyksenä ensimmäiseltä vuodelta nousee esiin se kuinka heikossa jamassa suomalaisten yrittäjien vakuutusasiat ovat. Vakuutusmaksuja maksetaan velvollisuudentunnosta, eikä monikaan yrittäjä ole tietoinen todellisista riskeistä ja korvauksista vahingon sattuessa. Vaikka Omameklarin toimeksiantojen määrä on vasta 10% tavoitteestamme, ennustaa nykyinen kehitys suurta työmäärää perusasioiden parissa.
Yli 83% asiakkaidemme vakuutusturvasta on vaatinut välittömiä muutoksia, jotta asiakkaan koko liiketoiminta ei pääty vahinkoon jota ei ole osattu ennakoida.

Tällaisista yhtenä yleisenä esimerkkinä voi mainita puutteet vastuuvakuutuksissa. Kappalemääräisesti suurta osaa edustaa tapaukset, joissa ei ole huomioitu lainkaan varsinaisen työpaikan ulkopuolella suoritettavaa työtä. Moni yritys valmistaa tuotetta tai tarjoaa palvelua asiakkaalle toimitettuna/asennettuna, mutta vahingon tai esim. työtapaturman sattuessa varsinaisen työpisteen ulkopuolella ei vakuutusturva kata mahdollista vahinkoa henkilölle tai ympäröivälle omaisuudelle. Sama puute koskee usein myös tuotteiden tai työvälineiden kuljetusta työpisteestä työn kohteeseen.

Virheelliset ammattiluokat ja palkkasummat on ollut kappalemääräisesti eniten Omameklarin korjaustoimien kohteena. Yleisimmin ammattiluokat viittaavat toimistotyöhön, vaikka myös yrittäjä/toimitusjohtaja osallistuisi operatiiviseen työhön, kuten tuotteiden valmistamiseen.

UUTTA VUODELLE 2017
Sähköinen vakuutusdokumenttien ja -laskujen välitys tulee tuotantokäyttöön Q1/2017 aikana.
Tällöin Omameklari ja sen asiakkaat eivät joudu enää sijaiskärsijöiksi esim. postin viiveiden vuoksi, mitä viimeksi ennen joulua saimme valitettavasti todistaa.

Toisen toimintavuotemme aloitamme selkä suorassa ja nöyrästi asiakkaitamme kiittäen. Ensimmäistä toimintavuotta kuormittaneet padot on purettu, automaatio kehittyy ja yhteistyö vakuutusyhtiöiden kanssa asiakkaidemme vakuutusasioiden sujuvaan hoitamiseen toimii päivä päivältä paremmin.
Samalla kehityksen tiellä jatkamme myös alkaneena vuonna.

Turvallista alkanutta vuotta!

Kuopiossa 2.1.2017
Omameklari Oy
Jari Heikkinen, TJ