Julkaistu 7 kuukautta sitten
perjantai, 25.2.2022

Teemme pääsääntöisesti etätöitä ja maanantaiaamun palaverimme Teamsissä on alkamassa. Katson ikkunasta ulos, lämpötila on lauhtunut ja taas sataa lunta, sitä on saatu ainakin tänne Itä-Suomeen mielestäni jo ihan riittävästi. Autot liukastelevat läheisessä risteyksessä, naapuritalon katolla on puolisen metriä lunta, mietin, onkohan asiakkaillemme sattunut viikonlopun aikana paljon kolareita tai onkohan kattoja sortunut lumikuormien alle – voi olla kiireinen viikko edessä.

Kollega huhuilee jo huomenia langoilla ja käymme läpi, mitä koulutuksia, kokouksia tai muita yhteisiä asioita on tälle viikolle luvassa. Keskustelemme koronasta ja matkavakuutuksista ja aloittelemme sitten purkamaan sähköposteja. Yhdessä vakuutusyhtiössä on näköjään ahkeroitu viikonloppunakin ja olen saanut parin asiakkaan vahingoista korvauspäätökset sähköpostiini. Tarkastan, että omavastuut ja ikävähennykset on vähennetty oikein ja lähetän päätöksen sitten asiakkaalle. Puhelin soi, asiakas on käynyt autokaupoilla ja uudelle autolle tarvitaan vakuutukset. Laitan tarjouspyynnöt tällä kerralla kaikkiin vakuutusyhtiöihin, koska vakuutukset tarvitaan voimaan vasta viikon päästä, ehdin kilpailuttaa ne hyvin.

Palaan sähköposteihin, eräs asiakas ilmoittaa, että jänis hyppäsi ojasta suoraan auton eteen sunnuntai iltana ja etupuskuri on rikki. Otan puhelun vakuutusyhtiöön ja kuten arvata saattaa, maanantaiaamuna korvauspalveluun saa jonottaa hyvän tovin. Lopulta saan tehtyä vahinkoilmoituksen ja toimitan saamani vahinkotunnuksen asiakkaalle, jotta hän pääsee korjaamon kanssa eteenpäin. Ennen lounasta vertailen asiakkaalle saamiani tarjouksia koiran vakuutuksista omavastuiden, vakuutusmäärien, turvien laajuuden ja tiettyjen ehtojen osalta ja soitan sitten asiakkaalle ja suosittelen mielestäni hänelle sopivinta ratkaisua.

Lounaan jälkeen kiirehdin vakuutusmeklareille tarkoitettuun, Teamsillä pidettävään webinaariin. Yksi vakuutusyhtiö oli uudistanut henkilövakuutuksiaan ja tuonut markkinoille uuden tuotteen, josta kertoo. Uusi tuote herättää kovasti kysymyksiä meklareiden keskuudessa ja keskustelu käy vilkkaana. Webinaarin jälkeen soitan asiakkaalle, joka haluaa kilpailuttaa kaikki yrityksensä vakuutukset ja puhelinpalaverissa käydään läpi ja päivitetään mm. liikevaihto- ja palkkatietoja ja viilaillaan myös omaisuuden vakuutusmääriä. Lisäksi keskustellaan asiakkaan kanssa kybervakuutuksesta ja päätetään pyytää siitä nyt tarjous. Keskustelun pohjalta laadin tarjouspyynnöt vakuutusyhtiöille.

Loppupäivän naputtelen aiemmin saamiani tarjouksia ns. analyysipohjaan asiakkaan yritysvakuutuksiin liittyen. Huomaan, että eroja eri vakuutusyhtiöiden välillä on näissä tarjouksissa paljon, joten analysoinnista tulee mielenkiintoista. Vilkaisen taas ulos, lumisade on lakannut ja aurinko yrittää kurkistella pilvien lomasta. Kellokin on jo pykälässä, joten nappaan koneen kiinni ja vedän lenkkivaatteet ylle. Meklarin työpäivät voivat olla hyvinkin erilaisia, saa nähdä mitä huominen tuo tullessaan.

Kirjoittanut: Marjo-Riitta