Julkaistu 5 vuotta sitten
keskiviikko, 6.4.2016

Matkavakuutus, Matkustajavakuutus, Matkatavaravakuutus ja niiden sisältö voi yllättää

Media kirjoittaa tasaisin väliajoin valitettavista tapauksista, joissa matkalla sairastunut jää ilman kunnollista hoitoa tai hänen kulujaan ei sittenkään korvata. Ensimmäinen vaisto on yleensä etsiä tapahtumalle syyllinen ja selitys sille, että miksi näin on päässyt käymään.

Onko matkustaja ottanut vakuutuksen? Onko vakuutusyhtiö kieltäytynyt maksamasta korvauksia? Miksi? Eikö ulkoministeriö tai muu taho voi auttaa matkustajaa? Onko matkavakuutuskorttisi mukana? Saatko siksi akuuttia hoitoa vakavassakin onnettomuudessa? Vastaako kotimaisen vakuutusyhtiön asiakaspalvelu puheluusi kun tiedustelisit vakuutuksesi numeroa?

Tiukentuneessa taloudessa ja pakolaisvirtojen velloessa ympäriinsä ei ole edes eurooppalaiselle itsestäänselvyys saada kunnollista sairaalahoitoa Euroopassa. Ambulanssikyyti sairaalalle saatetaan tarjota, mutta hoitotoimenpiteet odottavat vakuutusyhtiön maksusitoumusta. Tällöin saatat olla pulassa, ellet muista vakuutusnumeroasi. Muutama kansainvälinen matkavakuutusasioidenhoitaja auttaa näissä tilanteissa toimien rajapintana vakuutusyhtiöihin (esim. SOS international) ja neuvoa saa kysymällä myös matkanjärjestäjiltä ja matkatoimistoista.

Seuraavaksi uutisointiin tulee mukaan muutama asiantuntija, sosiaalisen median keskustelut ja kaivetaan esille aikaisempia tapauksia. Ongelmaksi tässä muodostuu se, että tapaukset ovat kaikki erilaisia. Vakuutusyhtiö ei saa luovuttaa tietoja yksittäisestä tapauksesta, tarkkoja olosuhteita ei tiedetä, myötävaikuttaminen jää epäselväksi, vakuutuksen sisältöä ei tiedetä. Lista jatkuu näkökulmasta riippuen loputtomiin, mutta ratkaisuun tai lopputulokseen harvoin päästään.

Otetaan siis tähän kirjoitukseen hieman erilainen näkökulma ja yritetään ratkaista asia niin, että valitettavilta tapauksilta voidaan välttyä ja media voi keskittyä positiivisiin uutisiin.

Kannattaako Matkustajavakuutus ottaa, jos se kerta ei korvaa mitään?

Kyllä kannatta. Aina. Tämä on kuultu monta kertaa vakuutusyhtiöiden edustajilta, korvauksia saaneilta matkustajilta ja muilta asiantuntijoilta. Tästä huolimatta arvioiden mukaan noin puolet suomalaisista jättää vakuutuksen ottamatta.

Ongelmaksi tässä muodostuu valinta Matkustajavakuutuksen ja Matkustajavakuutuksen välillä. Aivan. Sama nimi ei takaa samaa sisältöä! Matkustajavakuutukset ja Matkavakuutukset voivat pitää sisällään hyvin erilaisia turvia ja ehtoja. Usein tulee vastaan tilanteita, joissa korvaukset rajataan pois raskauden, urheilun tai aikaisemman sairauden takia. Toisaalta ensiapuluonteiset korvaukset voidaan korvata näissäkin tapauksissa tai vakuutusta voidaan laajentaa kattavammaksi. Mahdollisuuksia jossitteluun alkaa syntyä, eli muutetaan taas lähtökohtaa.

Miten tiedän mitä vakuutukseni korvaa? Millaisen vakuutuksen tarvitsen?

Vakuutuksesta saa aina lisätietoa ja apua ehtojen tulkinnassa joko vakuutusyhtiöltä tai sen edustajalta ja vakuutusmeklarilta. Liian tarkkojen kysymyksien osalta voi törmätä vakuutusyhtiössä vastaukseen ”Emme valitettavasti voi antaa korvauspäätöstä ennen vahingon tapahtumista”. Kiitos!
Vertailu ja vakuutuksen hankinta kannattaa siis aloittaa Sinusta! Ota selville ainakin seuraavat asiat;

-Olenko raskaana?
-Onko minulla jokin sairaus, lääkitys tai muu vastaava?
-Olenko loman uima-altaalla vai viidakossa kiipeilemässä?
-Minne matkustajan ja mitä teen matkalla?
-Mitä otan matkalle mukaan?

Nyt voit aloittaa vertailun vakuutusyhtiöiden ja vakuutuksien välillä tai ulkoistaa selvittelyn vakuutusmeklarille.

Lue seuraava artikkeli Suomen vakuutusmarkkinoista

Avainsanat: , , , ,